0
Posted on ۲۰:۴۶ by حقیقت شیعه and filed under
امام حسين (ع) مظهر قائما بالقسط بود
آيت الله «عبدالله جوادي آملي» استاد حوزه علميه قم، گفت: وجود مبارک امام حسين (ع) مظهر قائما بالقسط و دوست خدا، توحيد، عدل و لا اله الا الله بود.
جوادي آملي که به مناسبت ماه محرم سخن مي‌گفت، همچنين با بيان اينکه قيام سرور و سالار شهيدان بر محور محبت الهي استوار بود، اظهار داشت: علت اينکه معصومين(ع) بهترين راه که همان دوستي است انتخاب کردند اين است که امام حسين (ع) از وجود پيامبر اکرم (ص) نقل کرد « خدا همت‌هاي بلند، انديشه‌هاي والا و انگيزه‌هاي بعيد را دوست دارد.» وي، با اشاره به اينکه همت‌هاي پست و انديشه کوتاه محبوب خدا نيست، تصريح کرد: برجسته ترين قسم از اقسام عبادت، عبادت محبان است لذا خداي سبحان ابراهيم خليل را از ملکوت برخوردار کرد براي اينکه او دوست ويژه الهي بود.
جوادي آملي يادآورشد: حسين بن علي ابن ابي طالب (ع) راه ابراهيم خليل را طي کرده است در جريان واقعه کربلا وقتي که به سالار شهيدان عرض کردند کساني که شما را دعوت کردند بي وفايي نشان دادند و ممکن است در حق شما احترام نکنند و بيگانگان هم متوجه شوند و شما را مانند حسن ابن علي (ع) مغضوب کنند، فرمود «اگر آنها به ياوري من نشتافتند همانطوري که ابراهيم خليل به خداوند عرض کرد من به غير خدا تکيه نمي‌کنم من هم همان حرف را دارم.»
اين مفسر قرآن اضافه کرد: يک وقت ابراهيم خليل مي‌گويد من به غير خدا تکيه نمي‌کنم و به درون آتش مي‌رود و آتش تبديل به گلستان مي‌شود و يک وقت وجود مبارک سالار شهيدان همين حرف را مي‌زند و به قتلگاه مي‌افتد، در هر دو حال براي محب الهي يکي است.
جوادي آملي خاطرنشان کرد: جواب هر دوي اينها يکي است زيرا وقتي کار به خدا واگذار شود هر چه خدا بکند براي محب شيرين است، حبيب خدا را در آتش حفظ کرد و در جريان کربلا نسبت به سالار شهيدان گفتند هر کس هر سلاحي دارد از هر طرف حمله کند و وجود امام حسين (ع) نيز همه اينها را پذيرفت و خدا هم اجازه داد که اين تيرها اثر کند و امام حسين (ع) هم راضي بود.
اين استاد حوزه علميه ادامه داد: هر دو کار الهي و در راه خداست چه آن مهر و چه اين قهر، قهر الهي وقتي از منظر مهر ديده شود مهر است چون در جلال او جمال نهفته است.
جوادي آملي بيان داشت: سبق رحمت بر غضب اين نيست که رحمت خدا بيش از غضب خداست بلکه معناي آن اين است که پيش بودن رحمت بر غضب است.
وي افزود: سالار شهيدان بر اساس سبقت به امامت بودن و امامت محبت، لطف خدا را مشاهده کرد بنابراين آنچه که در جريان نهضت کربلا مطرح است، محبت است.
وي اظهار داشت: نکته ديگر اينکه محبت از شهود عقل عملي است يعني اخلاص، محبت و گرايش به جذبه‌ها که سخن از کشش و کوشش است کار عقل عملي است يعني در بخش انگيزه راه دارد و معرفت و ادراک کار عقل نظري است اگر انسان به قله عقل نرسد يعني انديشه عقلاني نداشته باشد و در محدوده وهم و خيال بيانديشد انگيزه‌ها و محبت‌هاي او هم وهمي‌و خيالي است.
0
Responses to ... امام حسين (ع)

ارسال یک نظر